مایکروسافت که امروزه شرکتی تریلیون دلاری محسوب می‌شود، از نگاه شماری از تحلیلگران سرانجام به‌حدی آماده شده است تا بتواند به‌طور جدی شرکت بزرگ سیلزفورس (Salesforce) را در حوزه‌ی ابری به ‌چالش بکشد. درواقع مایکروسافت قصد دارد واحد تجاری اصلی سیلزفورس یعنی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) را هدف قرار دهد و به رقابت جدی‌تر با آن مشغول شود. سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، به کسب‌و‌کارها امکان می‌دهد فروش محصولات را پایش و بخش پشتیبانی مشتریان راه‌اندازی کنند.

اقدام مایکروسافت شرایط را برای سیلزفورس سخت‌تر خواهد کرد. تحلیلگران می‌گویند مایکروسافت نزدیک‌ به ۲۰ سال است که تلاش می‌کند جای سیلزفورس را به‌عنوان بهترین شرکت ارائه‌دهنده‌ی سرویس مدیریت ارتباط با مشتری بگیرد؛ اما در طول این ۲۰ سال شانس بسیار کمی برای رسیدن به این هدف داشت.

فرانک شا به نمایندگی از مایکروسافت در ایمیلی که برای CNBC ارسال کرد نوشت: «مایکروسافت در تمامی مراحل تمدید قرارداد، مدیران اجرایی را به ‌کار می‌گیرد و ما به‌طور منظم با مسئولان فروش‌مان در ارتباط هستیم تا مطمئن شویم آن‌ها پیش از بسته شدن هر قرداد جدید، توجه ویژه‌ای به Dynamics 365 و Power Platform نشان دهند. این اقدام در راستای افزایش کارآمد بودن سرویس‌های مایکروسافت برای مشتریان است. ما همچنین قصد داریم مطمئن شویم که مدیران فروش‌مان از افزایش علاقه به خدماتی که از آن‌ها حرف زدیم مطلع باشند؛ آن هم بدون اعمال تغییر در ساختار قراردادهای مشتری‌محور.»

مایکروسافت تاکنون به ابعاد دقیق پلتفرم بزرگ Power Platform اشاره نکرده است؛ اما به برخی آمار رسمی درباره‌ی Dynamics 365 دسترسی داریم. Dynamics 365 در سه‌ماهه‌ی دوم امسال رشد سالانه‌ی ۳۸ درصدی تجربه کرده است که بیشتر از سرعت رشد اکثر سرویس‌های مایکروسافت است.

یکی از تحلیلگران می‌گوید اگر مایکروسافت واقعا در آرزوی تسلط بر بازار CRM است، می‌تواند سیلزفروس را تصاحب کند؛ بااین‌حال ظاهرا مایکروسافت از نهادهای ناظر بر قوانین ضد انحصار (آنتی‌تراست) می‌ترسد. امروزه شرکت‌های بزرگ فناوری‌محور آمریکایی نظیر گوگل و اپل تحت نظارت شدید این نهادها هستند.