ویندوز 11 چیست؟
مایکروسافت از زمان عرضه ویندوز 10 مدل درآمدی خود را تغییر داد. ویندوز 10 یک ارتقای رایگان برای کاربران ویندوز 7 و 8 بود. حالا ویندوز 11 هم برای کاربران ویندوز 10 رایگان خواهد بود. به این ترتیب اگر از نسخه اریجینال ویندوز 10 استفاده می‌کنید می‌توانید آن را به رایگان به ویندوز 11 ارتقا دهید.

 

خوشبختانه ویندوز 11 برای اجرا به سخت‌افزار چشمگیری هم نیاز ندارد. این سیستم‌عامل روی دستگاه‌های با مشخصات زیر اجرا خواهد شد:

یک پردازنده ۶۴ بیتی حداقل دوهسته‌ای با سرعت ۱.۰ گیگاهرتز یا بالاتر
۴ گیگابایت حافظه رم
۶۴ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی
کارت گرافیک سازگار با DirectX 12 با درایور WDDM 2.0
نمایشگر ۹ اینچی یا بزرگ‌تر با وضوح 720p یا بالاتر

در لیست حداقل مشخصات مورد نیاز سیستم برای ویندوز 11 به پردازنده دو هسته‌ای ۶۴ بیتی اشاره شده بود. اما ظاهراً هر پردازنده‌ای از ویندوز 11 پشتیبانی نخواهد کرد. ویندوز 11 تنها روی پردازنده‌های نسل هشتم اینتل Core و جدیدتر، در کنار پردازنده‌های سلروم و پنتیوم Apollo Lake و جدیدتر نصب می‌شود.
همچنین تنها برخی پردازنده‌های AMD از این ویندوز پشتیبانی می‌کنند. پردازنده‌های رایزن 2000 و نسل دوم یا جدیدتر از پردازنده‌های EPYC شرکت AMD نیز قابلیت آپدیت را دارند.

به این ترتیب میلیون‌ها سیستم که در حال حاضر از ویندوز 10 استفاده می‌کنند قابلیت ارتقا به ویندوز 11 را نخواهند داشت. جالب است بدانید حتی سرفیس استودیو 2 مایکروسافت که همین حالا با قیمت ۳۵۰۰ دلاری به فروش می‌رسد به ویندوز 11 آپدیت نخواهد شد.

لیست پردازنده‌های با قابلیت ارتقا به ویندوز 11
لیست کامل پردازنده‌های اینتل با پشتیبانی از ویندوز 11 به شرح زیر است:

نسل هشتم اینتل (Coffee Lake)
نسل نهم اینتل (Coffee Lake Refresh)
نسل دهم اینتل (Comet Lake)
نسل یازدهم اینتل (Rocket Lake و Tiger Lake)
اینتل زئون Skylake-SP
اینتل زئون Cascade Lake-SP
اینتل زئون Cooper Lake-SP
اینتل زئون Ice Lake-SP
نکته: معمولاً عدد هزارگان شماره مدل پردازنده اینتل، نشانگر نسل آن پردازنده است. به‌طور مثال 8700K مربوط به نسل هشتم و 10510U مربوط به نسل دهم است.
پردازنده‌های AMD سازگار با ویندوز 11 نیز به شرح زیر هستند:

سری رایزن 2000
سری رایزن 3000
سری رایزن 4000
سری رایزن 5000
سری رایزن Threadripper 2000
سری رایزن Threadripper 3000
سری AMD EPYC نسل دوم و نسل سوم
امکان نصب Windows 11 روی پردازنده‌های قدیمی‌تر هم وجود دارد
مایکروسافت البته می‌گوید این پردازنده‌ها یک کف نرم یا Soft Floor هستند. به این ترتیب این‌ها حداقل پیشنهادی محسوب می‌شوند. در نتیجه می‌توانید ویندوز 11 را روی سیستم‌های با پردازنده‌های قدیمی‌تر نیز نصب کنید؛ تنها کافیست اخطار هنگام نصب را قبول کنید. با این‌حال مشخص نیست پشتیبانی نرم‌افزاری از این پردازنده‌های قدیمی‌تر چگونه خواهد بود.

ویندوز 11

بسیاری از کاربران وقتی اپلیکیشن PC Health App را برای چک کردن سازگاری سیستم خود با ویندوز ۱۱ دانلود کردند، ناامید شدند. مایکروسافت برای بسیاری از کاربران حتی با سیستم‌های جدید پیام ناسازگار بودند را نشان می‌دهد. دلیل این امر نیازمندی به استاندارد امنیتی TMP 2.0 است. این استاندارد معمولاً در لپ‌تاپ‌های جدید وجود دارد اما بسیاری از مادربوردهای جدید آن را ندارد.

البته برخی کاربران متوجه شده‌اند می‌توان این ویژگی را از تنظیمات بایوس فعال کرد. این ویژ؛ی در سیستم‌های مبتنی بر اینتل با نام PTT و در سیستم‌های AMD با نام PSP fTPM در تنظیمات بایوس وجود دارد. همچنین باید پیکربندی هارد دیسک یا SSD خود را نیز به‌صورت UEFI انجام داده باشید.

در واقع می‌توان به‌صورت خوش‌بینانه گفت اکثر پردازنده‌های تولیدشده در ۵ تا ۷ سال اخیر TPM دارند. با این‌حال هنوز مشخص نیست حداقل مورد نیاز TPM 1.2 است یا TPM 2.0. در هر صورت اگر سیستم یا لپ‌تاپی نسبتاً جدید دارید و PC Health App به شما پیام ناسازگاری می‌دهد، جای نگرانی وجود نخواهد داشت. همچنین برای سیستم‌های قدیمی‌تر نیز احتمالاً راهکارهایی برای دور زدن این محدودیت‌ها ارائه خواهد شد.

در هر صورت نمی‌توان تا عرضه اولین نسخه‌های آزمایشی عمومی در مورد قابلیت ارتقا به ویندوز 11 نظر قطعی داد.

وقتی نسخه نهایی ویندوز 11 منتشر شد، تمام کاربران با ویندوز 10 اصلی یک اعلان برای ارتقا دریافت خواهند کرد. به این ترتیب ویندوز 11 از طریق بخش Windows Update قابل دریافت خواهد بود؛ درست مثل ویندوز 10.

مایکروسافت امکان اجرای اپلیکیشن‌های اندروید را به ویندوز 11 اضافه کرده است. ردموندی‌ها ساعاتی پیش ر از ویندوز 11 رونمایی کردند. مایکروسافت اعلام کرده که این ویندوز می‌تواند اپلیکیشن‌های اندرویدی را به صورت native اجرا کند. امکان دانلود این اپلیکیشن‌ها از طریق ویندوز استور وجود دارد.
مایکروسافت اعلام کرده است که برای افزودن اپلیکیشن‌های اندرویدی به ویندوز 11 از آمازون استور استفاده کرده است. این اپلیکیشن‌ها به صورت مستقیم از طریق ویندوز استور قابل دانلود هستند و از تکنولوژی Intel Bridge استفاده می‌کنند. اپلیکیشن‌های اندرویدی در ویندوز 11 می‌توانند به نوار وظیفه پین شوند و با در کنار برنامه‌های سنتی Windows قرار بگیرند.
افزودن پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندرویدی به ویندوز را می‌توان پاسخی واضح به پشتیبانی از اپلیکیشن‌های iOS در مک او.اس دانست که با تراشه اپل M1 امکان‌پذیر شده است. اگرچه در حال حاضر اکثر اپلیکیشن‌های اندرویدی یک نسخه تحت وب دارند، اما امکانات این نسخه‌ها بسیار محدود است.
مایکروسافت در رویداد امروز خود اجرای اپلیکیشن تیک تاک روی ویندوز 11 را به نمایش گذاشت. Windows 11 می‌تواند سایر اپلیکیشن‌های اندرویدی را نیز به خوبی احرا کند.
اجرای اپلیکیشن‌های Android روی ویندوز 11 را می‌توان یک تغییر مهم دانست. این روش می‌تواند شکاف موجود بین اپلیکیشن‌های اندرویدی و ویندوز را کاهش دهد. مایکروسافت سال‌هاست که به دنبال این موضوع بوده است و قابلیت جدید ویندوز 11 می‌تواند این کار را به سرانجام برساند.

مایکروسافت اعلام کرد که نسخه‌ی جدید ویندوز ۱۱ از پاییز سال جاری در اختیار تمامی کاربران قرار خواهد گرفت. البته افرادی که در برنامه‌ی ویندوز اینسایدر عضو هستند می‌توانند نسخه‌ی پریویو از ویندوز ۱۱ را از هفته‌ی آینده دریافت کرده و پس از نصب تست کنند.

ویندوز ۱۱ در قالب یک به‌روزرسانی رایگان در اختیار کاربرانی قرار خواهد گرفت که هم‌اکنون از ویندوز ۱۰ روی رایانه‌های خود استفاده می‌کنند. این سنت پیش از این نیز هنگام عرضه‌ی ویندوز ۱۰ و عرضه‌ی رایگان آن از طریق به‌روزرسانی برای کاربران ویندوز ۷، ۸ و ۸/۱ انجام شده بود. اما اکنون به‌نظر می‌رسد کاربران ویندوز ۷ دیگر امکان به‌روزرسانی به ویندوز ۱۱ را نخواهند داشت و چاره‌ای جز خرید نسخه‌ی جدیدی از ویندوز ۱۱، یا خرید ویندوز ۱۰ و به‌روزرسانی به ویندوز ۱۱ ندارند.

مایکروسافت برنامه مدیریت فایل ویندوز را از زمان ویندوز ویستا و ویندوز 7 تقریباً بدون تغییر باقی گذاشته بود. اما حالا ویدئوی رسمی ویندوز 11 مایکروسافت طراحی تازه این بخش را آشکار می‌کند. در این ویدئو که درباره طراحی ویندوز 11 است، مایکروسافت چند ثانیه‌ای رابط کاربری جدید فایل اکسپلورر را نشان می‌دهد.
دیگر خبری از روبان ثابت اکسپلورر نیست. این روبان که جز جدانشدنی اکسپلورر و آفیس بود سرانجام با کاربران خداحافظی خواهد کرد. ظاهراً مایکروسافت هم آفیس 365 و هم فایل اکسپلورر را طوری بازطراحی کرده تا بتوان به آسانی با انگشت با آن‌ها در نمایشگر لمسی کار کرد. عملیات فایل‌ها و پوشه‌ها مثل کپی، کات و پیست در نوار ابزار بالای صفحه جای دارند.

از آن‌جا که تنها بخش بالایی File Explorer را می‌توانیم ببینیم سخت است راجع به سایر تغییرات اظهار نظر کنیم. با این‌حال مایکروسافت قصد دارد هفته آینده نسخه پیش‌نمایش آزمایشی ویندوز 11 را منتشر کند.